L.p
|
Rodzaj ćwiczenia
|
Cel ćwiczenia
|
Przebieg ćwiczenia
|
Pomoce
|
1.
|
Rozpoznawanie przedmiotów na podstawie ich barwy dźwieków
|
Usprawnianie funkcji słuchowych
|
Dziecko obserwuje przedmioty i wsłuchuje w ich dźwięki. Następnie odwraca się i odgaduje w które przedmioty uderzał nauczyciel.
|
Zestaw przedmiotów: bębenek, butelka, deska, książka, doniczka, kubek
|
2.
|
Ćwiczenia w rozpoznawaniu głosek i ich odpowiedników literowych
|
Słuchowe i wzrokowe utrwalenie liter
|
Nauczyciel powtarza nazwy rozpoznanych przedmiotów, zadaniem dzieci jest podawanie głosek w nagłosie i wyszukiwanie ich odpowiedników literowych.
|
Zestaw liter drukowanych
|
3.
|
Zabawa w sylaby
|
Ćwiczenia słuchu fonematycznego
Prawidłowe wybrzmiewanie głosek
|
Dzieci przypominają wszystkie samogłoski posługując się lizakiem logopedycznym.
Następnie nauczyciel wskazuje na literkę ( b lub d)a zadaniem dziecka jest podanie jej brzmienia i łączenie z kolejnymi samogłoskami posługując się lizakiem logopedycznym.
|
Lizak logopedyczny
|
4.
|
Tworzenie wyrazów
|
Ćwiczenia percepcji słuchowej
|
Jeden uczeń podaje sylabę, a zadaniem drugiego jest utworzenie wyrazu na nią się zaczynającego.
Zabawa trwa do momentu, aż któremuś z uczniów nie uda się utworzyć wyrazu.
|
Ma-ma
Me- wa
Mą –ka
Mu –si
Mó – wi
Da-ma
Do- my itd.
|
5.
|
Kalkowanie i wypełnianie konturów liter
|
Ćwiczenia sprawności manualnej
|
Uczniowie kalkują poznane litery, a następnie zamalowują brzuszki litery „ b” na zielono, a „d” na żółto.
|
Litery drukowane i pisane,
Kalka
|
6.
|
Uzupełnianie luk w wyrazach
|
Ćwiczenia w czytaniu
|
Uczniowie otrzymują wyrazy z lukami. Zadaniem ich jest wpisanie odpowiedniej litery
( litery b i d występują w nagłosie, śródgłosie, wygłosie)
|
|
7.
|
Rozsypanka wyrazowa
|
Ćwiczenia w czytaniu
|
Uczniowie otrzymują rozsypankę wyrazową.
Odczytują kolejne wyrazy. Przypominają jak zaczynamy i kończymy zdanie.
Układają zdania i głośno odczytują. Bronek buduje budę. Dorotka daje dobrego dropsa.
|
Napisane wyrazy rozsypanki.
|
8.
|
Przepisywanie zdań
|
Ćwiczenia analizy wzrokowo- słuchowo- ruchowej
Doskonalenie kształtnego pisania
|
Uczniowie wskazują podobieństwa i różnice zauważone w zdaniach.( każdy wyraz w zdaniu zaczyna się na taka samą literę, składają się z różnej liczby wyrazów.)
Ich zadaniem jest bezbłędne i kształtne przepisanie zdań, sprawdzenie siebie wzajemnie, i zaznaczenie kolorami trudnych liter ( używają tych samych kolorów, którymi kolorowali brzuszki liter).
|
Zdania.
|
8.
|
Praca domowa
|
Utrwalenie kształtów liter b i d
|
Uczniowie otrzymują karty pracy Ich zadanie jest odszukanie i pokolorowanie elementów na początku których słyszą głoski utrwalane głoski.
|
Karty pracy wg M. Bogdanowicz „ Trudne liter”
|
9
|
Podsumowanie zajęć
|
Usprawnianie logicznego myślenia
|
Uczniowie wypowiadają się na temat swojej pracy na zajęciach.
Mówią jakie wiadomości zabiorą ze sobą do domu.
Otrzymują nagrodę za dobra pracę
|
Nagroda – białe baloniki.
|